Mitt hem

Vi är glada över att ha dig som hyresgäst och vi gör vårt bästa för att du ska trivas i ditt hem. Här har vi samlat information som du behöver för att ditt boende ska bli så smidigt och trivsamt som möjligt. Läs igenom informationen nedan så får du koll på viktiga saker som rör din hyreslägenhet och boende hos oss.

  • AVFLYTTNING

    Det är en hel del som du skall tänka på inför och vid en avflyttning. Därför har vi en separat sida med information om avflytt.

  • BALKONG

    Om din lägenhet har balkong så är det vissa saker som du behöver tänka på. Om du hänger blomlådor på räcket/balkongen så måste de hänga på insidan. Anledningen är att om det regnar så skvätter jorden upp ur lådan och rinner ner längs balkongplåten och smutsar ner. Genom att hänga lådan på insidan av balkongen så undanröjs risken att den träffar någon nere på markplan, om den skulle trilla ner. Annars tycker vi det är trevligt med blommor i blomlådor, så utmana dina gröna fingrar i sommar.

    Har du ett parasoll på balkongen? Se då till att det är säkrat ordentligt med tung och gedigen fot. Du får inte göra åverkan på fastigheten genom att skruva/fästa i fasaden, balkongplattan eller balkongräcket. Är det inte säkrat ordentligt kan det flyga iväg när det blåser. Vi har nämligen den bestämda uppfattningen att de flesta inte blir så glada över att bli spetsade av ett flygande parasoll.

    Se till att städa din balkong med jämna intervall så att smutsen inte rinner ner till din granne när det regnar, eller blåser ner om det är friska vindar.

  • BRANDSKYDDSARBETE

    Både du som hyresgäst och vi som hyresvärd måste enligt lag agera för att minimera risk för brand. Ser du saker som står ivägen för utrymning eller brandfarliga vätskor i någons förråd, kontakta oss så kan vi bli ännu snabbare på hantera frågor som dessa.

    Du får heller inte lämna saker i korridorer eller allmäna utrymmen som du inte vill ha. Föremål som du inte längre vill ha lämnar du på en återvinningscentral, se KÄLLSORTERING OCH MILJÖ nedan.

  • BRANDVARNARE

    En brandvarnare är installerad i din lägenhet. Kontrollera batteriet och att den fungerar. Om din lägenhet saknar brandvarnare eller om den inte fungerar ska du höra av dig till oss via formuläret på sidan för serviceanmälan.

    Du är som boende ansvarig för att testa brandvarnaren med jämna mellanrum. Det är även ditt ansvar att byta batteriet innan det tar slut. När batteriet i brandvaranaren börjar ta slut kommer den att pipa med jämna mellanrum.

  • BREDBAND OCH TV

    Alla våra fastigheter kommer inom kort byta leverantör av bredband och TV, den nya leverantören heter Sappa. Detta innebär att dina tjänster hos ComHem/Tele2 kommer att avslutas när ditt hus byter leverantör.

    Håll utkik efter ett brev från Sappa i din brevlåda (det är blå/grönt till färgen), det ditribueras strax innan ditt hus byter leverantör. Däri finner du ytterligare information om det stundande bytet. Hör av dig till Sappa om du vill välja ett större tv-paket, om du vill ha Internetuppkoppling eller har frågor gällande kanalutbud. Beställning och felanmälan görs direkt till Sappa, besök deras hemsida - www.sappa.se.

    OBSERVERA att om du har ett Internetabonnemang idag som kommer det inte föras över per automatik till Sappa. Kontakta Sappa redan idag och hör med dem om hur och när du skall beställa bredband och TV, så att du hinner få din nya router i tid till bytet.

    Har du telefoni via din router hos Tele2 så behöver du beställa överföring/portering av ditt nummer hos Sappa, så du får behålla ditt telefonnummer.

    Du som fortarande bor i en ComHem/Tele2-fastighet gör eventuella felanmälningar gällande ComHem/Tele2 görs direkt till Tele2, mer information hittar du på www.tele2.se

  • DISKMASKIN

    Om du har diskmaskin i din lägenhet så är det mycket viktigt att du stänger av vattnet till diskmaskinen direkt efter den är klar. Någon i hushållet skall vara hemma när diskmaskinen är igång för att kunna upptäcka ett eventuellt läckage. Vattenskador orsakade av en läckande diskmaskin kan bli ofta kostsamma, framförallt om vattnet läcker in eller ner till angränsande lägenheter.

  • EL

    Du måste teckna eget elavtal när du flyttar in för att få ström till din lägenhet. Göteborg Energi är en av de leverantörer som du kan välja på.

    Om elen är avstängd i din lägenhet när du flyttar in så behöver du vara på plats i lägenheten när elbolaget slår på elen till din lägenhet, detta för att förhindra olyckor.

  • FÖRRÅD

    I ditt förråd kan du förvara det mesta som du inte vill förvara i din lägenhet. Men det finns vissa saker som du inte bör förvara i förrådet, tex stöldbegärliga saker. Försäkringsbolagen betalar i regel inte ut det förlorade föremålets faktiska värde om det blir stulet ur förrådet.

    Saker som du inte får förvara i ditt förråd är brandfarliga substanser och vätskor, då detta är synnerligen olämpligt med tanke på den ökade brandrisken som förvaring av tex bensin medför. Skulle det börja brinna så sprider sig en brand explotionsartat om den når fram till din brandfarliga vätska.

    Ett tips är att inte förvara ömtåliga föremål direkt på golvet, då fukt kan tränga upp genom bottenplattan. I bland kan vi även ha otur med översvämningar vilket förstör det mesta som står direkt på golvet.

    Om du vill säga upp ditt förråd fyller du i uppsägningsblanketten för förråd och postar den till oss. Skicka sedan ett mejl till oss och meddela att uppsägningen är på väg. När vi mottagit din uppsägning via posten kommer vi skicka en bekräftelse via mejl till dig.

  • Gemensamma utrymmen

    I ditt hus finns gemensamma utrymmen som trappuppgång, tvättstuga och förrådsutrymme samt cykel- och barnvagnsrum. Arthur W. Johanson ansvarar för regelbunden städning men det ligger i allas intresse att vi hjälps åt att hålla ordning och reda.

    Utöver att vi vill ha det rent och fint, så blir det svårare för en eventuell brand att sprida sig om det inte finns skräp i våra gemensamma utrymmen. Tänk på att inte ställa saker i gångar och utrymmen som inte tillhör dig, förvara dina saker i ditt förråd eller lägenhet.

    I eventuellt barnvagnsrum skall det bara förvaras barnvagnar. Leksaker skall förvaras i ditt förråd eller lägenhet. Samma gäller för cykelrum, där förvaras endast cyklar. Moped får inte förvaras inne i huset, utan måste stå på utsidan på grund av brandrisken.

    Tillsammans skapar vi en trivsam boendemiljö och god grannsämja.

  • HEMFÖRSÄKRING

    Som boende hos oss så måste du ha hemförsäkring, det är ett krav vi ställer på dig.

    Livet är fullt med oväntade överraskningar. Alla kan drabbas av inbrott, vattenläckage eller krossade fönsterrutor. Därför är det viktigt att skaffa en hemförsäkring. Det finns en rad olika försäkringsbolag som hjälper dig med ett fullgott skydd om olyckan är framme.

    Tänk på att aldrig förvara stöldbegärliga saker i källarutrymmen eller på vinden. Försäkringsbolagen betalar i regel inte ut det förlorade föremålets faktiska värde när du förvarat det i ett förråd.

  • HYRA

    Hyran ska betalas i förskott, senast sista vardagen i varje månad. Det är viktigt att du sköter dina hyresbetalningar och betalar i tid. Utebliven betalning eller om du betalar för sent kan leda till att vi säger upp ditt hyreskontrakt. Om du inte har fått någon avi eller har tappat bort den, hör av dig till oss via vår mejl för hyresfrågor.

    Det är bekvämt att betala din hyra via autogiro då pengarna automatiskt överförs från ditt bankkonto till oss. Medgivande om autogiro gäller till dess att det sägs upp, eller tills du flyttar och säger upp ditt hyresavtal. När väl autogiroavtalet är igång så behöver du inte lägre lägga upp din hyra för betalning varje månad. Det enda du behöver se till är att du har täckning på ditt konto innan hyran dras. Vi har ett formulär som du fyller i för att ansöka om att betala din hyra med autogiro. Om du vill att hyran dras tidigare än den sista i månaden tex den 26, då mejlar du till hyresfrågor och meddelar detta, så kan vi justera datumet då beloppet för hyran dras från ditt konto.

  • INOMHUSMILJÖ

    En väl fungerande ventilation ger ett jämnt och behagligt inomhusklimat. Värmen justeras centralt för att det ska vara 20 grader i lägenheterna. När värme tillförs utifrån via solinstrålning reglerar termostaten värmetillförseln men den kan även stängas av manuellt. För att inomhusmiljön ska vara behaglig måste luften hela tiden cirkuleras via ventilationssystemet. Därför är det viktigt att ventilerna är rena, inte täcks över eller stängs till.

  • JOUR

    Jouren ringer du om du behöver hjälp med något akut utanför arbetstid, alltså vardag efter klockan 17 fram till 8 efterföljande vardag och under helgen. Observera att jouren bara är till för akuta ärenden.

    Gå till sidan för akuta ärenden för att hitta telefonnumret till jouren.

  • KLAGOMÅL

    Människor som bor vägg i vägg kan hamna i konflikt med varandra. Det är inga konstigheter. Av erfarenhet vet vi att det mesta går att lösa genom att prata med varandra i ett tidigt skede. Om problemet kvartstår kan du kontakta oss. Skulle det vara så att konflikten ändå inte går att lösa kan vi bli tvingade att koppla in Hyresnämnden.

  • Källsortering och miljö

    Genom att källsortera avfall hjälps vi åt att återvinna material, minska sopberget och bidra till en bättre miljö. Matrester lägger du i den bruna återvinningspåsen som ska slängas i särskilda kärl för matavfall i soprummet. Matavfallet blir biogas som används som fordonsbränsle. I soprummen finns även stora kärl för återvinning av plast och pappersförpackningar. Miljöstationer finns i samtliga våra områden och där kan du även slänga glas och tidningar.

    Har du större föremål eller farligt avfall skall du lämna det på en av Göteborg Stads återvinningscentraler. Mer information hittar du på Göteborg Stads hemsida om återvinningscentraler.

  • LAMPOR

    Att byta och ersätta trasiga lampor i lägenheten är ditt ansvar. Även lysrör och glimtändare skall du som hyresgäst köpa och byta.

    Om du ser en trasig lampa i de gemensamma utrymmerna så kontaktar du oss via sidan för serviceanmälan, så kommer vi och byter lampan.

  • MOPEDER

    Mopeder får inte förvaras inne i några av våra hus, inte ens i cykelrummen. Då de påverkar brandrisken så måste de ställas på utsidan av husen. Vi vet att mopeder kan var dyra och att du som boende inte vill bli bestulen på din moped, men detta argument väger inte tyngre än problemet som bensinen i mopedens tank skapar vid en eventuell brand.

  • Nycklar

    Som ny hyresgäst kvitterar du ut tre nycklar. Kontakta oss om du behöver fler än så. Samtliga nycklar, inklusive nycklar till förråd och garage, ska lämnas tillbaka vid avflyttning.

    Tänk på att dina nycklar är värdehandlingar och om du tappar bort en nyckel så måste vi byta låscylindrana i din ytterdör och eventuellt andra tillhörande cylindrar. Kostnaden för det nya låset och dess montering är något som du får stå för i och med att du varit oaktsam med hanteringen av din nyckel. Hör med ditt försäkringsbolag där du har din hemförsäkring, för det kan vara lönt för dig att ta kostnaden på din hemförsäkring.

    Om din nyckel eller nyckelbricka har gått sönder tar du med den till oss och så ersätter vi den trasiga med en ny utan att du debiteras.

  • OHYRA ELLER SKADEDJUR

    Om du drabbas av ohyra eller skadedjur i din lägenhet så ringer du omedelbart Anticimex0752-45 10 00. Du uppger din adress och att fastigheten är försäkrad i försäkringsbolaget Nordeuropa. Mer information finner du på Anticimex hemsida.

    Det är kostnadsfritt att bli av med ohyra. Saneringen bekostas av Arthur W. Johansons fastighetsförsäkring.

  • PARKERINGAR OCH GARAGE

    Några av våra hus har tillgång till parkeringsplatser och/eller grage. Trycket på parkeringsmöjligheter är stort då utbudet är mindre än efterfrågan.

    Har du parkering så har du även ett ansvar att hålla rent på din parkeringsplats. Är det vinter och snö så skottar vi de större ytorna där det inte står några bilar. Din egna plats är det du som skottar och sandar.

    Om du har tillgång till garage så är det bara att njuta då du slipper snö på din bil, tyvärr undkommer du inte allt skottande då du kan behöva skotta framför din garageport om det ligger snö där. Det du även behöver tänka är att du får inte parkera framför ditt garage, oavsett tid på året eller dygnet. Asfaltsytan framför garagen kontrolleras löpande och du kommer då få en bot för felparkering förr eller senare, det inte är tillåtet att parkera där.

    Om du vill säga upp ditt garage eller parkering fyller du i uppsägningsblanketten för garage/parkering och postar den till oss. Skicka sedan ett mejl till oss och meddela att uppsägningen är på väg. När vi mottagit din uppsägning via posten kommer vi skicka en bekräftelse via mejl till dig.

  • SEMESTER

    Innan du åker iväg på semester så skall du stänga av alla vattenkranar. Glöm inte att stänga av vattnet till disk- och tvättmaskin, om du har dessa i lägenheten. Se även till att du stängt och låst alla fönster och ytterdörrar.

    Vi önskar dig en riktigt go semster!

  • SKADEDJUR

    Se OHYRA ELLER SKADEDJUR ovan.

  • TV

    Se BREDBAND OCH TV ovan.

  • Tvättstuga

    Tvättstugan är det gemensamma utrymme som de allra flesta hyresgäster använder. Det blir en trevligare upplevelse för dig och dina nytvättade kläder om det är städat och rent i tvättstugan. Självklart ordnar även du att det är rent och snyggt. Avsätt därför tid för städningen, så att du hinner innan din tvättid tar slut.

    Vid varje tvättstuga finns en elektronisk bokningstavla för tvättider och instruktioner för tvättning.

    Glöm inte att hämta din tvätt innan din tid går ut, för då kommer du inte in till din tvätt. Om du glömt din tvätt gör du bäst att försöka få tag i den som tvättar efter dig, sätt en lapp på dörren med ditt telefonnummer och be dem ringa dig. Om du kontaktar jouren för att få tvättstuga upplåst för att du glömt din tvätt så kommer du att debiteras för den kostnad som uppstår.

  • Underhållsansvar

    Du är som hyresgäst skyldig enligt lag att sköta om lägenheten som du bor i. Det innebär tex att du skall hålla lägenheten hel och ren och i övrigt vara aktsam med den.

    Det innefattar även att agera på saker som du själv inte kan eller får fixa själv. Ser du att kranen droppar trots att du stängt den helt, då skall du meddela oss. Då skickar vi någon från fastighetsservice som får åtgärda problemet.

  • Uppsägning

    Information om hur du säger upp din lägenhet hittar du hittar på vår sida om avflyttning.

    Om du vill säga upp ditt garage, parkering eller förråd fyller du i uppsägningsblanketten för garage/parkering/förråd och postar den till oss. Skicka sedan ett mejl till oss och meddela att uppsägningen är på väg. När vi mottagit din uppsägning via posten kommer vi skicka en bekräftelse via mejl till dig.

  • VATTENLÅS

    I din lägenhet sitter det flera vattenlås. Det sitter ett under varje handfat, diskho och i duschen. Vattenlåsen förhindrar att illaluktande luft kommer upp och in i din lägenhet från avloppsrören. Vattenlåsen skall du som hyresgäst rensa och göra rent med jämna mellanrum och så ofta som det krävs, för att det inte skall bli stopp i avloppet. Det ingår i ditt underhållsansvar som hyresgäst.

  • VENTILATION

    För att inomhusmiljön ska vara behaglig måste luften hela tiden cirkulera via ventilationssystemet. Ventilationen i din lägenhet ska transportera ut gammal dålig luft och ta in ny fräsch luft. Därför är det mycket viktigt att springventilerna i fönstren är rena och inte täcks över eller stängs igen, inte ens under vintern. Stängs springventilerna igen så tar sig luften in från andra ställen, till exempel från trapphuset, vilket inte är optimalt för inomhusmiljön.

    Tänk på att det ingår i ditt underhållsansvar som boende att rengöra ventilerna med jämna mellanrum. Det är även ditt ansvar att se till att ventilerna är öppna för att lägenheten skall ha ett gott inomhusklimat.

Är din fråga fortfarande obesvarad?

Besök då vår kontakta oss sida och leta upp rätt kommunikationskanal och ställ din fråga till oss.