Akuta ärenden

  • Brand eller rökutveckling

    Ring 112 omgående!

    Stäng alla fönster och dörrar så att en eventuell brand får svårare att sprida sig.

    Om det är rök i trapphuset så skall du stanna i din lägenhet och vänta på brandkåren. Lås upp din ytterdörr om den är låst så räddningstjänsten kan komma in. Håll alla dörrar och fönster stängda för att minska tillförseln av syre till brandhärden, samt hålla brandröken ute.

Vilka tider ringer du till kontoret?

Du ringer oss vardagar mellan klockan 8 och 17 när det gäller akuta ärenden. Vissa avvikelser kan förekomma kring tex helger och klämdagar. Är det inte akut använder du de andra sätten att kontakta oss som du hittar på kontakta oss sidan

Vilka tider ringer du jouren?

Jouren ringer du om du behöver hjälp med något akut utanför arbetstid, alltså vardag efter klockan 17 fram till 8 efterföljande vardag och under helgen. Numret till jouren är 031 - 25 73 12.

  • Vattenläcka eller fukt

    Rinner eller sprutar det vatten? Stäng av vattnet genom att använda närmsta avstängningsventil, den sitter oftast på rören som leder till handfatet eller diskhon. Har du fukt i lägenheten där det det borde vara torrt, då behöver vi komma och titta på det. Oavsett orsak, ring oss så fort det går.

    Under kontorstid (vardagar klockan 08:00 - 17:00) ringer du 031 - 25 73 12. Kan vi inte svara så lämna ett meddelande så återkommer vi så fort vi kan.

    Är det utanför kontorstid, då ringer du jouren 031 - 25 73 12.

  • Stopp i avloppet

    Ett stopp i avloppet är aldrig kul, det kan leda till vattenskador i din lägenhet. Vid stopp i stammen så kan det bli en riktig skitsituation, då din grannes avloppsvatten kan rinna ut i din lägenhet.

    Under kontorstid (vardagar klockan 08:00 - 17:00) ringer du 031 - 25 73 12. Kan vi inte svara så lämna ett meddelande så återkommer vi så fort vi kan.

    Är det utanför kontorstid, då ringer du jouren 031 - 25 73 12.

  • Krossat fönster

    Om alla glas i ett fönster gått sönder så att det är helt öppet innifrån och ut så kontaktar du oss akut. Om ett fönster går sönder så pass mycket att det kan regna in så det finns då risk att det blir fuktskador inne i lägenheten. Skulle det vara kallt ute kommer värmen försvinna ut genom det trasiga fönstret och du kommer troligvis börja frysa när lägenheten blir nerkyld. Om fönstret inte är helt trasigt och någon glasruta är hel så är det inte akut, då gör du en serviceanmälan istället.

    Under kontorstid (vardagar klockan 08:00 - 17:00) ringer du 031 - 25 73 12. Kan vi inte svara så lämna ett meddelande så återkommer vi så fort vi kan.

    Är det utanför kontorstid, då ringer du jouren 031 - 25 73 12.

Vad räknas inte som akuta ärenden?

Allt som inte är uppräknat ovan. Nedan följer några exempel på icke akuta ärenden:

  • Utelåst från tvättstugan efter tvättidens slut

    Att du glömt hämta tvätten i tid är inte ett akut ärende för jouren. Prata först med den som tvättar efter dig och se om hen kan släppa in dig. Sätt en lapp på tvättstugedörren och be dem ringa dig. Får du inte tag på din tvätt så får du höra av dig genom att du gör en serviceanmälan.

    Ringer du jouren för att bli insläppt i tvättstugan efter ditt tvättpass så kommer du bli debiterad för utryckningskostnaden.

  • Trasig tvättmaskin eller torktumlare

    Har tvättmaskinen eller torktumlaren gått sönder så meddelar du oss detta genom att du gör en serviceanmälan.

  • Ytterglaset trasigt i fönstret

    Om inte alla rutor i fönstet gått sönder, då är det inte akut. Då kan det inte regna in och större delen av värmen i lägenheten stannar kvar. Kontakta oss då via en serviceanmälan så skickar vi en glasmästare för att laga fönstret.

  • Hissen är trasig

    Om du har en hiss i ditt hus och den har slutat fungera så ringer du numret så står angivet vid hissen.